Merk activatie

The proof of the pudding is in the eating

Een meetbaar effect maakt het verschil

Merkactivatie of brand activation brengt een merk tot leven bij je doelgroep. Het doel is dat je (potentiële) klant meer of vaker voor je kiest en misschien gaan zelfs een beetje van je merk gaat houden. Merkactivatie moet zorgen voor relevante interactie met je doelgroep. Dus niet wachten op je doelgroep naar je nieuwe website komt of alleen maar zenden met advertenties. We zoeken de doelgroep op met de juiste mix van middelen, on- en offline.

Merkactivatie strategie

Merkactivatie start met een sterk merk. Vanuit de merkidenteit bouw je vervolgens de merkactivatie strategie op. Als de basis van jouw merk staat, weet je exact hoe en waar je jouw doelgroep kunt bereiken, verrassen en inspireren. Wij ontwikkelen een mix van online marketing en offline middelen en kanalen en met heldere targets. Want het doel van een sterk merk is natuurlijk trouwe klanten, meer conversies en een hogere omzet of meer bekendheid. Dat bereik je alleen met een onderbouwde merkactivatie strategie.

 

Merkactivatie met meetbaar effect

Zoekmachine optimalisatie (SEO)

Je vindbaarheid verbeteren in Google en andere zoekmachines, zodat jouw doelgroep je site weet te vinden zonder dat je daarvoor hoeft te adverteren. Klinkt dat als een goed plan? Dat kan! Want SEO is ons specialisme. SEO staat voor Search Engine Optimization en in gewoon Nederlands noemen we dat zoekmachine optimalisatie. Als je ons als SEO-specialist inschakelt dan weet je zeker dat je elke kans benut die er is. We helpen je met talloze SEO-tips die er voor zorgen dat je jouw online doelstellingen sneller en eenvoudiger kunt realiseren. Eventueel kunnen we ook al het werk uit handen nemen, in combinatie met een contentstrategie.

Zoekmachine adverteren (SEA)

Naast zoekmachine optimalisatie, kun je uiteraard ook adverteren in zoekmachines. Vaak weet je doelgroep niet eens dat de bovenste zoekresultaten advertenties zijn. Daar gaat het ze ook helemaal niet om. Het enige dat ze willen is bij een relevante website of webshop uitkomen. Wil je zo hoog mogelijk zichtbaar zijn? Dan is zoekmachine adverteren de ideale manier om dit te realiseren. En wij zijn de ideale SEA specialist om je daarbij te helpen met Google Ads, Bing Ads, Display adverteren, Remarketing en Google Grants.

E-mail marketing en marketing automation

Online marketing leent zich bij uitstek voor marketing automation. Het gedrag van de bezoeker bepaalt zelf wat ze te zien gaan krijgen en in welke vorm bijvoorbeeld in de vorm van nieuwsbrieven. Persoonlijke communicatie werkt nog altijd het beste. En daar is e-mail marketing natuurlijk een prachtig voorbeeld van. Daarmee verschijn je steeds weer in de persoonlijke inbox van je doelgroep. Wij helpen je graag om optimaal rendement te halen uit je e-mail marketing. Omdat we weten wat werkt en wat niet. Samen met jou gaan we testen, verbeteren en optimaliseren.

Contentstrategie

Een contentstrategie (of content marketing strategie) is verwant aan de marketingstrategie, maar dan puur en alleen gericht op het maken en delen van content. Het 3H of hero, hub, hygiene-model van Google helpt om content strategisch in te zetten. Met een goede contentstrategie laat je content voor je werken en niet andersom. Een onderbouwde contentstrategie hou je veel langer vol en blijft ook overzichtelijk.

Social Media Marketing

Social media is bijna niet meer weg te denken uit een algemene online strategie. Maar wie niet bovenop de doordenderende ontwikkelingen zit, kan de strategische inzet van social media een flinke uitdaging worden, want de keuze groeit conticnu: Instagram, LinkedIn, Facebook, TikTok, Snapchat, WhatsApp, Twitter, YouTube. Welke kanalen kies je wel en welke niet?

Maak werk van je merkpositie

Merkidentiteit versus visuele identiteit

De termen merkidentiteit en visuele identiteit worden vaak door elkaar gehaald. De visuele identiteit combineert alle visuele aspecten van de merkidentiteit en communiceert daarmee het gevoel en de ervaring die past bij de positionering van een merk. De visuele identiteit is daarmee een belangrijk onderdeel van de merkidentiteit.

Als we het hebben over de visuele identiteit denken veel mensen toch vooral aan het logo en de kleuren of het design van een product. De huisstijl zogezegd. Maar ook fotografie en video zijn essentieel voor de visuele identiteit van een merk. Wil je nog meer weten over visuele identiteit en wat Arthur & Brent in dit proces kan betekenen?

 

Een merk is ook een website!

Een website is nog geen merk, maar het speelt wel degelijk een belangrijke rol in een merkervaring. Hoe vertaal je een visuele identiteit ook naar een effectieve website? Een goede website heeft veel invloed op het succes van een organisatie.

Arthur & Brent bouwt zelf geen websites, dat laten we graag aan de specialisten over, maar we kunnen het project wel begeleiden om er voor te zorgen dat de zorgvuldig opgebouwde merkidentiteit goed vertaald wordt in website die voor je werkt.

Uiteraard werken we graag samen met onze vaste partners, maar heb je een voorkeur voor een eigen ontwikkelaar ook dat is voor ons geen probleem!

Arthur & Brent

Merkstrategen.

Wij geloven in de kracht van en sterk merk. Het geeft richting en energie: intern én extern.

Wij helpen bedrijven om hun merk te versterken. Door een scherpe positionering, een nieuwe verhaal wat klopt. En door een heldere communicatiestrategie die helpt om de doelstellingen te behalen. Met duidelijke plannen, in woord en beeld. 

Wil je weten hoe we jouw bedrijf of organisatie kunnen helpen? 

 

Niet teveel beloven en doen wat je belooft

Als de basis van jouw merk staat, weet je exact hoe en waar je jouw doelgroep kunt bereiken, verrassen en inspireren. Het klinkt eenvoudig en dat is het ook zolang je ervoor kunt zorgen dat je als merk je beloftes nakomt; “under promise and over deliver”. Het succes van een merkactivatie is een afweging tussen de verwachting en de ervaring van je merk. En dat wordt een stuk makkelijker met een merkbelofte die voor iedereen duidelijk is. Toch worstelen in de praktijk veel merken hiermee. Zowel extern als intern is communicatie daarom cruciaal. 

Voorbeeld; Stel je belooft en draagt uit dat je hele goede service levert, maar tegelijkertijd wordt het bedrijf uitgenodigd bij het TV-programma KASSA vanwege de vele klachten van boze klanten. in dat geval is de negatieve impact van de imagoschade groter dan de positieve impact die een activatiecampagne kan creëren!  

Je merk wordt alleen sterker als het steeds onderscheidend, relevant en geloofwaardig is en blijft. 

Merkproces in stappen.

Analyse

Elke verandering begint met een verhaal. En wij beginnen met het stellen van de juiste vragen om dat verhaal boven tafel te krijgen en de opdracht scherp te maken: wat is het doel en wat zijn de verwachtingen? Wij positioneren geen bedrijven. Dat doe je zelf. Wij helpen daarbij. We maken de afwegingen scherp, zodat je ziet welke positie je met je organisatie wil en kunt innemen. Door interviews, werksessies en klant- en marktonderzoek analyseren we de huidige status en de mogelijkheden.

Merk bouwen

Je maakt keuzes die uiteindelijk leiden tot een merkbeschrijving met kernwaarden, merkwaarden, het onderscheiden vermogen en een beschrijving van je merkpersoonlijkheid. De merkbelofte en het merkverhaal maken dit vervolgens concreet, zodat je het ook uit kunt dragen.

Tastbaar maken

Een positionering valt of staat met de uitvoering: van je visuele identiteit, tot de manier waarop je medewerkers het merk vertegenwoordigen en van je website tot de keuzes die je maakt in bedrijfskleding en promotiematerialen. Elk onderdeel telt en draagt bij aan je imago en merkbeleving

Waarmaken

Een sterk merk, maakt de merkbelofte waar tot in de haarvaten. Dat begint intern, bij eigen medewerkers. Zij zijn de beste ambassadeurs van je merk. Vervolgens kun je merkverhaal ook extern laten landen en vertalen in campagnes, activiteiten, sponsoring en wervingscampagnes; wat je ook nodig hebt om je doelen te bereiken.

Kunnen we je verder helpen?

Kunnen we je verder helpen? Wij helpen je merk(en) duidelijk op de kaart te zetten. We komen graag kennismaken om het verhaal van jouw merk te horen, ook als je vraag of probleem nog niet helemaal scherp is. Meer weten over merkpositionering?
Whitepaper fusies aanvragen