Employer Branding vs. Jobmarketing: Wat is het verschil?

Leestijd: 3 minuten

In de wereld van recruitment vliegen termen als employer branding en jobmarketing je om de oren. Vaak worden ze door elkaar gebruikt, maar vergis je niet: ze zijn allesbehalve hetzelfde. Beide spelen een belangrijke rol in het aantrekken van talent, maar ze pakken dat vanuit een compleet andere invalshoek aan. Tijd om het verschil haarscherp voor je uit te leggen.

Employer branding: Bouw een onweerstaanbaar werkgeversmerk

Employer branding is gericht op het opbouwen en promoten van het werkgeversmerk van de organisatie. Je richt je op het creëren van een positief imago van de organisatie als werkgever. Het doel? Potentiële kandidaten aantrekken door het bedrijf neer te zetten als een aantrekkelijke plek om te werken.

 

Dit kan worden bereikt door aandacht te besteden aan de bedrijfscultuur, werkomstandigheden en de waarden die de organisatie uitdraagt. Denk aan aspecten zoals een goede werk-privébalans, mogelijkheden voor persoonlijke en professionele groei, en aandacht voor sociale verantwoordelijkheid en duurzaamheid. Een sterk werkgeversmerk zorgt ervoor dat mensen niet alleen aangetrokken worden door de openstaande functies, maar ook door de missie, visie en cultuur van het bedrijf. Dit kan helpen om een langdurige relatie met werknemers op te bouwen en hen betrokken te houden.

Jobmarketing: Vind de perfecte kandidaat – snel

obmarketing daarentegen is een no-nonsense aanpak. Het draait hier om één doel: je vacature invullen. Waar employer branding over het grotere plaatje gaat, is jobmarketing een praktische benadering met een korte termijndoel. 

 

In jobmarketing wordt vaak gebruik gemaakt van platforms zoals vacaturesites, social media, en e-mailcampagnes om kandidaten direct aan te spreken. Jobmarketing vereist een grondig begrip van de functie-eisen en de doelgroep, zodat de boodschap optimaal aansluit bij de wensen en behoeften van potentiële sollicitanten.

Wanneer kies je wat?

Het is geen kwestie van óf employer branding óf jobmarketing. Het slimme is om de twee te combineren.

  • Employer branding: Ideaal als je werkt aan je reputatie als werkgever en op lange termijn een talentenpool wilt opbouwen.
  • Jobmarketing: Perfect als je snel een vacature wilt vullen en je zichtbaarheid op specifieke functies wilt vergroten.

Denk bijvoorbeeld aan een sterke employer branding-strategie die op de achtergrond loopt, terwijl je specifieke vacatures promoot met jobmarketing. Zo speel je op de korte én lange termijn in op de behoeften van de arbeidsmarkt.

Klaar om jouw wervingsstrategie te versterken?

Of je nu een sterk werkgeversmerk wilt bouwen of snel die ene vacature wilt vullen, wij staan voor je klaar. Samen zorgen we ervoor dat jouw organisatie zichtbaar wordt voor de juiste mensen, op het juiste moment.

Plan een gesprek in en ontdek hoe we jouw werving naar een hoger niveau tillen!

Bel Joep 06 21 34 42 29 of Stuur een e-mail
Delen via LinkedIn