In de huidige digitale wereld is het voor werkgevers steeds moeilijker om niet ondergesneeuwd te raken door een lawine aan online vacatures. Bij Arthur & Brent geloven we dat het inzetten van social media een krachtige tool is om je werkgeversmerk met de wereld te delen. Onze kijk op het social mediamanagement van werkgeversmerken wijkt íets af van de manieren waar je waarschijnlijk al bekend mee bent. We vertellen je hier graag meer over.
Met employer branding richt je je op het creëren van een positief imago van de organisatie als werkgever. Door het bedrijf neer te zetten als een aantrekkelijke werkplek én uit te stralen waar je als organisatie voor staat, trek je waardevol talent aan. Via social media kun je niet alleen een groot publiek bereiken, maar ook op een laagdrempelige manier je boodschap delen. Door als organisatie authentiek te zijn en een kijkje achter de schermen te geven, creëer je vertrouwen en een band met potentiële kandidaten.
Social media bieden daarnaast de mogelijkheid om snel en efficiënt de bedrijfscultuur en -waarden te communiceren. Potentiële kandidaten krijgen zo een goed beeld van wat ze kunnen verwachten als ze voor jouw organisatie kiezen. Bovendien helpt het om top-of-mind te blijven, waardoor potentiële medewerkers eerder geneigd zijn om aan jouw bedrijf te denken wanneer ze een nieuwe stap in hun carrière overwegen. De arbeidsmarkt is competitief: Als je concurrenten online zijn, dan kun jij echt niet achterblijven.
Bij het denken aan social media in de context van employer branding, denken veel bedrijven aan de traditionele methoden zoals vacatureposts, het delen van bedrijfsupdates of het promoten van events. Wij bij Arthur & Brent maken ook gebruik van deze strategieën, maar wel op een manier die bij de werkgever past.
Vaak worden zulke berichten namelijk rechtstreeks en zonder plan vanuit de organisatie gedeeld en volgen ze een toon die niet rijmt met de werkgeversidentiteit. Het mist het vaak een persoonlijk en authentiek karakter dat tegenwoordig juist zo belangrijk is.
Geef je collega’s een centrale rol in je social mediastrategie! Waarom? Simpel: zij zijn de gezichten van de organisatie en kunnen als geen ander een authentiek beeld van de bedrijfscultuur schetsen. Door medewerkers aan te moedigen om hun ervaringen en inzichten te delen, worden er laagdrempelige en betrouwbare verhalen gedeeld over je organisatie. Mensen vertrouwen nu eenmaal eerder een medewerk(st)er die enthousiast vertelt over zijn/haar werkervaring dan een formeel bericht dat door een organisatie wordt gedeeld.
Door je collega’s op deze manier aan te moedigen, versterk je niet alleen de geloofwaardigheid van het werkgeversmerk, maar draag je ook bij aan de betrokkenheid en tevredenheid van het team. Medewerkers voelen zich gewaardeerd en onderdeel van het grotere geheel wanneer ze actief kunnen bijdragen aan de bedrijfsdoelen. Bovendien helpt referral recruitment hen om hun eigen netwerk te benutten, wat kan leiden tot meer zichtbaarheid voor het merk en zelfs nieuwe sollicitaties.
Vergroot de online zichtbaarheid van je organisatie met het Brand Advocacy platform van Apostle. We vertellen er graag meer over!