Je merk laten leven

Een sterk merk komt tot leven wanneer het écht raakt. Het draait om meer dan een goed logo. Je visuele identiteit omvat alles: van je taal en symboliek tot het gedrag dat jouw merk uitstraalt. Zo maak je een blijvende indruk die verder gaat dan alleen uiterlijk.

Visuele identiteit, meer dan een logo

Je kunt een prachtig logo hebben, maar als een baliemedewerker je klant niet met de juiste houding ontvangt, is dát wat blijft hangen. Een sterke visuele identiteit zit in de details en zorgt ervoor dat alles klopt, van beeld tot gedrag.

Het doet meer dan er goed uitzien—het versterkt je boodschap en maakt je merkverhaal krachtiger. Alleen een logo ontwerpen? Dat is zonde. Zeker in het digitale tijdperk is het belangrijk om verder te denken. Fotografie, filmstijl, tone-of-voice en zelfs het gedrag van je medewerkers spelen allemaal een rol.

Positionering en visuele identiteit

Je merkidentiteit kan uiteen worden gezet in een positionering en visuele identiteit. Vaak worden deze doorelkaar gehaald. Het is ook wat met al die termen. Hierbij even de 'mand'.

Positionering

Een sterke identiteit begint bij een duidelijke basis: waar sta je als merk voor en waar ga je voor? Je merkverhaal, waarden en persoonlijkheid vormen de bouwstenen voor de weg die je organisatie inslaat én de visuele identiteit die daarbij zal ondersteunen. 

Visuele identiteit

De visuele identiteit bundelt alle visuele elementen van je merk en vertaalt jouw positionering naar een gevoel en ervaring die blijven hangen. Het is een essentieel onderdeel van je merkidentiteit en bepaald hoe je merk wordt beleefd. Deze elementen creëren een compleet plaatje dat jouw merk herkenbaar en krachtig maakt.

Wanneer is het tijd om je merk aan te scherpen?

Zoals je bedrijf continu in beweging is, zo zou ook je merk en positionering continu moeten meebewegen. Een merk vertegenwoordigt ongeveer 15% van de waarde van je bedrijf. Net als je gebouwen, je wagenpark en je aanbod, heeft je merk onderhoud nodig.

In de praktijk wordt een positionering vaak herzien na grote veranderingen: groei, een nieuwe doelgroep, omzetverlies aan concurrenten of juist het verdwijnen van concurrentie. Het kan ook zijn dat je verhaal niet meer aansluit bij wie je nu bent, of dat je logo niet meer past bij de uitstraling die je wilt neerzetten. Tijd om bij te sturen en je merk weer helemaal in lijn te brengen met je organisatie.

Onze visuele identiteit succesverhalen

Marcel Ploegmakers Staand

Is jouw visuele identiteit ook toe aan een update? Neem contact op met Marcel

Bel Marcel 06 535 928 78 of Stuur een e-mail