Visuele identiteit

Vertalen van alle plannen naar emotie

Breng je merk tot leven

Een sterke positionering wordt alleen sterk, wanneer deze tot leven komt. Wanneer rationele overwegingen in emotie worden gegoten. Wanneer het merk je raakt. Het gaat daarbij niet alleen om een passend logo. Een visuele identiteit bepaalt ook je taal, je symboliek en vooral je gedrag.

merkidentiteit versus visuele identiteit

De termen merkidentiteit en visuele identiteit worden vaak door elkaar gehaald. De visuele identiteit combineert alle visuele aspecten van de merkidentiteit en communiceert daarmee het gevoel en de ervaring die past bij de positionering van een merk. De visuele identiteit is daarmee een belangrijk onderdeel van de merkidentiteit.

Als we het hebben over de visuele identiteit denken veel mensen toch vooral aan het logo en de kleuren of het design van een product. De huisstijl zogezegd. Maar ook fotografie en video zijn essentieel voor de visuele identiteit van een merk.

 

Positionering als basis

Een krachtige onderbouwing, maakt een krachtige visuele identiteit. Dat is hoe we werken. Door te weten waar je als merk voor staat en voor gaat (je positionering),  weet je ook welke visuele indentiteit daar wel en welke daar niet bij past. 

het merkverhaal, de merkwaarden en de merk persoonlijkheid vormen de ingrediënten voor de visuele identiteit. Samen met ontwerpers gaan we aan de slag om je merk tot leven te brengen. We maken diverse voorstellen die passen bij het doel dat je wil bereiken. Kleur, vormtaal, fotografie. Het komt allemaal aan de orde.

Ook doen we voorstellen over het taalgebruik in de organisatie (tone-of-voice) en vertalen dit naar het gewenste gedrag tussen medewerkers onderling en in relatie tot de diverse doelgroepen. Het vormt het startpunt van de internal branding. Het doel: medewerkers die vol trots je merk uitdragen. 

 

 

 

 

Meer dan een logo

Een passende visuele identiteit versterkt je boodschap die je als merk  hebt. Het maakt je merkverhaal krachtiger. Alleen door even een logo te maken, doe je je zelf en je organisatie te kort. Zeker in het digitale tijdperk waarin we leven, moet je nadenken over fotografie, stijl van film, Tone-of-voice etc. En vergeet niet het gedrag van medewerkers. Je kunt nog zo’n mooi logo hebben, maar als je een medewerker aan de balie hebt zitten, die je klant niet ontvangt zoals deze het zou verwachten, dan is dat wat wordt onthouden. 

Arthur & Brent

Merkstrategen.

Wij geloven in de kracht van en sterk merk. Het geeft richting en energie: intern én extern.

Wij helpen bedrijven om hun merk te versterken. Door een scherpe positionering, een nieuwe verhaal wat klopt. En door een heldere communicatiestrategie die helpt om de doelstellingen te behalen. Met duidelijke plannen, in woord en beeld. 

Wil je weten hoe we jouw bedrijf of organisatie kunnen helpen? 

 

Waarom is een sterk merk belangrijk?

Een sterk merk is een aantrekkelijk merk, met fans die uitdragen waarom zij voor dit merk kiezen. Klanten, werknemers en andere stakeholders vertellen graag aan anderen waarom hun keuze een goede keuze is. Zelfs voor concurrenten is een sterk merk aantrekkelijk; het definieert waar ze zich tegen af willen zetten.

Ook voor bedrijven die geen winstoogmerk hebben is een sterk merk belangrijk. Bij een zorgorganisatie is bijvoorbeeld de merkuitstraling als werkgever erg belangrijk; omdat concurrentie vooral plaatsvindt op de arbeidsmarkt. Voor een culturele instelling, zorgen een goede positionering en een sterk merk ervoor dat je maatschappelijke bijdrage zichtbaar is.

 

Wanneer is het tijd om je merk aan te scherpen?

Zoals je bedrijf continu in beweging is, zo zou ook je merk en positionering continu moeten meebewegen. Een merk vertegenwoordigt ongeveer 15% van de waarde van je bedrijf. Net als je gebouwen, je wagenpark en je aanbod, heeft je merk onderhoud nodig.

In de praktijk, wordt een positionering herzien als deze door een grote verandering niet meer bij het bedrijf past. Bijvoorbeeld wanneer een bedrijf is gegroeid of zich op een andere doelgroep richt. Of wanneer je omzet verliest aan de concurrent, of wanneer er juist concurrentie wegvalt. Als het verhaal wat je uitdraagt op de website niet meer klopt, of als het logo op de gevel niet meer past bij de uitstraling die je voor ogen hebt.

Merkproces in stappen.

Analyse

Elke verandering begint met een verhaal. En wij beginnen met het stellen van de juiste vragen om dat verhaal boven tafel te krijgen en de opdracht scherp te maken: wat is het doel en wat zijn de verwachtingen? Wij positioneren geen bedrijven. Dat doe je zelf. Wij helpen daarbij. We maken de afwegingen scherp, zodat je ziet welke positie je met je organisatie wil en kunt innemen. Door interviews, werksessies en klant- en marktonderzoek analyseren we de huidige status en de mogelijkheden.

Merk bouwen

Je maakt keuzes die uiteindelijk leiden tot een merkbeschrijving met kernwaarden, merkwaarden, het onderscheiden vermogen en een beschrijving van je merkpersoonlijkheid. De merkbelofte en het merkverhaal maken dit vervolgens concreet, zodat je het ook uit kunt dragen.

Tastbaar maken

Een positionering valt of staat met de uitvoering: van je visuele identiteit, tot de manier waarop je medewerkers het merk vertegenwoordigen en van je website tot de keuzes die je maakt in bedrijfskleding en promotiematerialen. Elk onderdeel telt en draagt bij aan je imago en merkbeleving

Waarmaken

Een sterk merk, maakt de merkbelofte waar tot in de haarvaten. Dat begint intern, bij eigen medewerkers. Zij zijn de beste ambassadeurs van je merk. Vervolgens kun je merkverhaal ook extern laten landen en vertalen in campagnes, activiteiten, sponsoring en wervingscampagnes; wat je ook nodig hebt om je doelen te bereiken.

Kunnen we je verder helpen?

Kunnen we je verder helpen? Wij helpen je merk(en) duidelijk op de kaart te zetten. We komen graag kennismaken om het verhaal van jouw merk te horen, ook als je vraag of probleem nog niet helemaal scherp is. Meer weten over merkpositionering?
Whitepaper fusies aanvragen