Breng je merk tot leven

Een sterke positionering wordt alleen sterk, wanneer deze tot leven komt. Wanneer rationele overwegingen in emotie worden gegoten. Wanneer het merk je raakt. Het gaat daarbij niet alleen om een passend logo. Een visuele identiteit bepaalt ook je taal, je symboliek en vooral je gedrag.

Visuele identiteit, meer dan een logo

Een passende visuele identiteit versterkt de boodschap die je als merk hebt. Het maakt je merkverhaal krachtiger. Door alleen even een logo te maken, doe je je zelf en je organisatie te kort. Zeker in het digitale tijdperk waarin we leven, moet je nadenken over fotografie, stijl van film, tone-of-voice etc. En vergeet niet het gedrag van medewerkers. Je kunt nog zo’n mooi logo hebben, maar als je een medewerker aan de balie hebt zitten, die je klant niet ontvangt zoals deze het zou verwachten, dan is dat wat wordt onthouden. 

Merkidentiteit versus visuele identiteit

De termen merkidentiteit en visuele identiteit worden vaak door elkaar gehaald.

Visuele identiteit uitgelegd

De visuele identiteit combineert alle visuele aspecten van de merkidentiteit en communiceert daarmee het gevoel en de ervaring die past bij de positionering van een merk. De visuele identiteit is daarmee een belangrijk onderdeel van de merkidentiteit.

Als we het hebben over de visuele identiteit denken veel mensen toch vooral aan het logo en de kleuren of het design van een product. De huisstijl zogezegd. Maar ook fotografie en video zijn essentieel voor de visuele identiteit van een merk.

Positionering als basis

Een krachtige onderbouwing, maakt een krachtige visuele identiteit. Dat is hoe we werken. Door te weten waar je als merk voor staat en voor gaat (je positionering),  weet je ook welke visuele indentiteit daar wel en welke daar niet bij past. 

Het merkverhaal, de merkwaarden en de merk persoonlijkheid vormen de ingrediënten voor de visuele identiteit. Samen met ontwerpers gaan we aan de slag om je merk tot leven te brengen. We maken voorstellen die passen bij het doel dat je wil bereiken. Kleur, vormtaal, fotografie. Het komt allemaal aan de orde.

Ook doen we voorstellen over het taalgebruik in de organisatie (tone-of-voice) en vertalen dit naar het gewenste gedrag tussen medewerkers onderling en in relatie tot de diverse doelgroepen. Het vormt het startpunt van de internal branding. Het doel: medewerkers die vol trots je merk uitdragen. 

Wanneer is het tijd om je merk aan te scherpen?

Zoals je bedrijf continu in beweging is, zo zou ook je merk en positionering continu moeten meebewegen. Een merk vertegenwoordigt ongeveer 15% van de waarde van je bedrijf. Net als je gebouwen, je wagenpark en je aanbod, heeft je merk onderhoud nodig.

In de praktijk, wordt een positionering herzien als deze door een grote verandering niet meer bij het bedrijf past. Bijvoorbeeld wanneer een bedrijf is gegroeid of zich op een andere doelgroep richt. Of wanneer je omzet verliest aan de concurrent, of wanneer er juist concurrentie wegvalt. Als het verhaal wat je uitdraagt op de website niet meer klopt, of als het logo op de gevel niet meer past bij de uitstraling die je voor ogen hebt.

Onze identiteit succesverhalen

Marcel Ploegmakers

Is jouw visuele identiteit ook toe aan een update? Neem contact op met Marcel

Bel Marcel 06 535 928 78 of Stuur een e-mail