Communicatie strategie

Van positionering naar communicatiestrategie

Een sterk merk geeft energie, intern en extern.

Een sterk merk geeft je communicatie vleugels; je weet welke doelen je wil bereiken, wie je aan wil spreken, wat de juiste boodschap is en hoe je dat wil overbrengen. Door je merk consistent en consequent op de juiste manier uit te dragen, bouw je aan een onderscheidend merkimago.

Strategie eerst.

Je communicatiestrategie is een krachtig instrument om je doelen te bereiken.  In een goede communicatiestrategie leg je het volgende vast:

  • Wat draagt communicatie bij?
    Of je nu in de zorg werkt, bij een financiële dienstverlener of in de retail: elke organisatie streeft doelen na. Communicatie levert een bijdrage aan die doelen, intern en extern. Maar communicatie alleen, zal niet zorgen voor meer omzet of een hogere klanttevredenheid. Dus wat is het doel van jouw communicatie inspanningen precies? Op welke bijdrage mag de organisatie communicatie afrekenen? 
  • De ambitie
    Wat wil je precies bereiken? Als je doelen meetbaar maakt, wordt het ook makkelijker om te bepalen hoeveel budget daar voor nodig is. Wil je de naamsbekendheid vergroten? Een nieuwe doelgroep aanspreken? Of bouwen aan de juiste associaties bij je merk? Daarbij is het belangrijk dat ambities mee kunnen bewegen met veranderingen in de interne en externe omgeving. Zo kun je de ambities naar boven bijstellen als een concurrent plotseling verdwijnt, maar moet je de ambities (en het budget om die te realiseren!) ook naar beneden kunnen bijstellen als bijvoorbeeld blijkt dat de organisatie productie- of leveringsproblemen heeft.
  • Hoe meet je of je op de juiste weg bent?
    Plannen zijn geduldig, de praktijk weerbarstig. Bepaal de harde én zachte indicatoren die je helpen om te zien of je dichter bij je doel komt. Een voorbeeld van een harde indicator is het aantal inschrijvingen voor een nieuwsbrief. Maar een zachte indicator, zoals het aantal open sollicitaties wat binnenkomt, kan net zoveel zeggen over hoeveel belangstelling je krijgt van de juiste doelgroep.
  • De aanpak op hoofdlijnen
    De logische aanpak volgt uit de voorgaande punten. Bepaal de doelgroep, de boodschap en de inzet. Bijvoorbeeld: Contentmarketing inzetten om de de bekendheid van nieuwe dienstverlening bij mkb bedrijven te vergroten. Of: een kennissessie voor klanten organiseren om je expertise te laten zien. Door je aanpak alleen op hoofdlijnen vast te leggen, blijft je plan compact, kun je het delen in de organisatie. Een plan op een A4 wat je elke maand langs je planning legt, is veel waardevoller dan een dik plan onderin de la.  
  • Doelgericht, maar flexibel
    Een strategisch communicatieplan is precies dat: een plan. Als je weet wat het doel is, kun je meebewegen zonder van koers te veranderen; ben je bewust van veranderende omstandigheden, intern en extern. Je toetst je plan bij stakeholders en weegt hun belangen mee. Je past je plan aan aan de resources die ter beschikking hebt. 

Werkgeversmerk en arbeidsmarktcommunicatie

Arbeidscommunicatie en het werkgeversmerk zijn niet hetzelfde. Elke organisatie is een werkgeversmerk of je daar bewust aandacht aan hebt besteed of niet. Een werkgeversmerk of employer brand is in feite de reputatie die als bedrijf hebt opgebouwd vanuit je bedrijfscultuur, gedeelde kernwaarden en ambitie. Je werkgeversmerk is daarmee even belangrijk voor huidige werknemers als voor toekomstige werknemers.  Met arbeidsmarktcommunicatie of job marketing wordt communicatie richting potentiële medewerkers bedoeld, de arbeidsmarkt. Een sterk merk heeft fans, die over het merk praten en het positief uitdragen. Daar kan geen wervingscampagne tegenop. 

Arthur & Brent

Merkstrategen.

Wij geloven in de kracht van en sterk merk. Het geeft richting en energie: intern én extern.

Wij helpen bedrijven om hun merk te versterken. Door een scherpe positionering, een nieuwe verhaal wat klopt. En door een heldere communicatiestrategie die helpt om de doelstellingen te behalen. Met duidelijke plannen, in woord en beeld. 

Wil je weten hoe we jouw bedrijf of organisatie kunnen helpen? 

 

Van strategie naar uitvoering.

De medewerkers van een bedrijf zijn belangrijke ambassadeurs. Dat is de reden dat communicatie (bijna) altijd intern begint. Of je nu een nieuwe website maakt, een campagne lanceert of een personeelsadvertentie plaats; je eerste doelgroep zijn je collega’s of medewerkers. Als er een nieuw merk wordt gebouwd of een (her)positionering wordt gepland, wordt dit nog belangrijker. Dan zijn de mensen in de organisatie een belangrijke succesfactor in het veranderproces. Als je bijvoorbeeld wil uitblinken in klantvriendelijkheid en service, bepaalt het gedrag van de medewerkers aan de telefoon en de balie voor een groot deel of dat ook zo overkomt bij klanten. 

Tegelijkertijd, kan een goed getimede externe campagne er ook voor zorgen dat de organisatie is beweging komt. Als klanten positief reageren op een nieuwe service of product, zorgt het voor trots. Ook bij de sceptische medewerker en de medewerker die niet van veranderingen houdt. De bevestiging van de buitenwereld kan zo zorgen voor een positieve gedragsverandering.

KUNNEN WE JE VERDER HELPEN?

Wij helpen je merk(en) duidelijk op de kaart te zetten. We komen graag kennismaken om het verhaal van jouw merk te horen, ook als je vraag of probleem nog niet helemaal scherp is. Meer weten over merkpositionering?
Whitepaper fusies aanvragen