Museum Gouda & Goudse Sint-Jan

"Het Wonder van Gouda"

Op basis van de ambities en het beschikbare budget heeft Arthur & Brent een uitgebreide communicatiestrategie opgesteld voor de dubbeltentoonstelling “Het Wonder van Gouda”.

Museum Gouda header

De vraag

Met welk verhaal doen we recht aan de unieke tentoonstelling?

De opdrachtgever

Museum Gouda & Goudse Sint-Jan

Op verzoek van Studio Kluif hebben we onze tanden gezet in de communicatiestrategie van de unieke dubbeltentoonstelling die vanaf april 2022 in deze twee musea plaatsvond. "Het Wonder van Gouda" vertelt het bijzondere verhaal achter de Goudse Glazen, unieke altaarstukken en moedige inwoners van Gouda in de zestiende eeuw. Maar hoe zet je zo’n bijzonder, maar ook lastig verhaal, in de markt? Hoe verleid je de benoemde doelgroepen om ook de stad te bezoeken? Voor de musea hebben het narratief achter de tentoonstelling opnieuw geschreven en een communicatiestrategie opgesteld.

Onze aanpak

De organisatie van de tentoonstelling is reeds in volle gang. Dat kwam mooi uit. Daardoor was er reeds veel achterliggende documentatie aanwezig. Op basis hiervan hebben we een eerste corporate story in de steigers kunnen zetten. Ook ontstonden er prikkelende vragen voor de organisatie: Waarom nu, waarom hier, wat heb je te bieden, op wie richt je je, wat zijn de ambities? Aan de hand van ons positioneringsmodel zijn we samen met de opdrachtgevers op zoek gegaan naar de antwoorden.  

De conclusie? Het narratief van de tentoonstelling kan en moet meer diepgang krijgen. Het is een uniek verhaal over lef en saamhorigheid die de Gouwenaren in de zestiende eeuw lieten zien. En hoe mooi is het als we de gebeurtenissen uit de zestiende eeuw kunnen verbinden aan het Gouda van nu? Gouda bestaat immers 750 jaar en viert dit groots in 2022.

Header Gouda

De uitkomst

De vrijheid van de ander beschadig je niet

Gouwenaren toonden destijds lef. Om niet mee te gaan in de beeldenstorm, maar door een eigen lijn trekken. Bewaren. En de kerk als gezamenlijke plek te behouden. Samenzijn is belangrijker dan de kleur die het heeft. Dit gegeven is het haakje waarmee het narratief de beoogde diepgang krijgt. Samen met een tekstschrijver is een bijzonder en prikkelend verhaal opgesteld dat nu als leidraad wordt gebruikt in de verdere uitrol van de communicatie. Met als merkessentie: Meer dan waard om door te geven.

Het resultaat

Een unieke reis langs zestiende-eeuwse kunstschatten 

Het merkdocument en het prikkelende narratief brengt focus in de organisatie. Niet alleen voor de visuele identiteit, maar ook voor andere communicatiemiddelen, zoals persberichten, promo-filmpjes en zelfs de inrichting van de tentoonstelling. 

We hebben op basis van de ambities en het beschikbare budget een uitgebreide communicatiestrategie opgesteld. De strategie gaf helderheid in de te maken keuzes en inzicht in de beoogde middelenmix.

Marcel Ploegmakers

Claim ook je positie in het cultuurlandschap!

Bel Marcel 06 53 592 878 of Stuur een e-mail
Delen via LinkedIn