Positionering van je merk

Een sterk merk begint met een ijzersterke positionering

De kracht van een sterk merk

Het merk en de positionering zijn het hart van alles wat je doet. Dat is wat wij geloven en waarom we als merkstrategen onze klanten helpen om sterke merken te bouwen. Een sterk merk, is een aantrekkelijk merk. Voor klanten, voor werknemers en voor partners. En een sterk merk begint bij een ijzersterke positionering.

Wat is een goede positionering?

Branding, merkpositionering, herpositionering zijn verschillende woorden voor hetzelfde doel: Een goede positionering is relevant, onderscheidend, geloofwaardig en duurzaam; het geeft voor langere tijd de richting aan. Een merk is relevant als je bestaan verschil maakt voor je doelgroep. Voor wie ben je er? Hebben jouw klanten een probleem als je morgen niet meer bestaat? Onderscheidend ben je wanneer je als merk iets kunt claimen: ben je de beste, de grootste of de eerste? Misschien de klantvriendelijkste? Waarom kiezen klanten voor jouw merk en niet voor de concurrent? Als die claim onderbouwd wordt door bewijsvoering, dat maakt je verhaal geloofwaardig. Dan staat er een stevig fundament om je merk en boodschap uit te dragen.

 

Van positionering naar merkbelofte

De volgende stap is je positionering vertalen naar een heldere merkbelofte: Volvo maakt autorijden veiliger, IKEA heeft een betaalbaar interieur voor iedereen en Coolblue doet alles voor een glimlach. Een merkbelofte maakt je positionering concreet: voor je klanten maar ook voor je medewerkers, leveranciers en anderen. Ze weten wat belangrijk is voor jou en waar je naar streeft.

Een concrete merkbelofte helpt je bovendien keuzes te maken bij alles wat je doet. Als je positionering en klantbelofte zijn gebaseerd op ‘zekerheid’, is het dan een goed idee om een win-actie voor je klanten te bedenken? En als ‘snel+flexibel’ het meest belangrijk is voor jouw klanten, zullen zij de investering in capaciteit bij de klantenservice zeker waarderen.

Ook werknemers en leveranciers weten zo, wat de juiste richting is en kunnen zij bijdragen aan het waarmaken van de merkbelofte tot in de haarvaten.

 

 

 

 

Kies en word gekozen.

Als je een duidelijke keuze durft te maken in je positionering, zullen potentiële klanten zich herkennen in wat je uitdraagt: De boodschap ‘laagste prijsgarantie’ heeft een andere doelgroep dan ‘persoonlijk advies’. Dat geldt niet alleen voor klanten, maar ook voor werknemers. Potentiële werknemers voelen zich aangetrokken tot een werkgever waarvan zij verwachten dat de waarden en cultuur bij hen past. Als een merk uitdraagt waar het voor staat en dat uitdraagt, wordt het een sterk merk waarmee anderen zich kunnen identificeren.

Arthur & Brent

Merkstrategen.

Wij geloven in de kracht van en sterk merk. Het geeft richting en energie: intern én extern.

Wij helpen bedrijven om hun merk te versterken. Door een scherpe positionering, een nieuwe verhaal wat klopt. En door een heldere communicatiestrategie die helpt om de doelstellingen te behalen. Met duidelijke plannen, in woord en beeld. 

Wil je weten hoe we jouw bedrijf of organisatie kunnen helpen? 

 

Waarom is een sterk merk belangrijk?

Een sterk merk is een aantrekkelijk merk, met fans die uitdragen waarom zij voor dit merk kiezen. Klanten, werknemers en andere stakeholders vertellen graag aan anderen waarom hun keuze een goede keuze is. Zelfs voor concurrenten is een sterk merk aantrekkelijk; het definieert waar ze zich tegen af willen zetten.

Ook voor bedrijven die geen winstoogmerk hebben is een sterk merk belangrijk. Bij een zorgorganisatie is bijvoorbeeld de merkuitstraling als werkgever erg belangrijk; omdat concurrentie vooral plaatsvindt op de arbeidsmarkt. Voor een culturele instelling, zorgen een goede positionering en een sterk merk ervoor dat je maatschappelijke bijdrage zichtbaar is.

 

Wanneer is het tijd om je merk aan te scherpen?

Zoals je bedrijf continu in beweging is, zo zou ook je merk en positionering continu moeten meebewegen. Een merk vertegenwoordigt ongeveer 15% van de waarde van je bedrijf. Net als je gebouwen, je wagenpark en je aanbod, heeft je merk onderhoud nodig.

In de praktijk, wordt een positionering herzien als deze door een grote verandering niet meer bij het bedrijf past. Bijvoorbeeld wanneer een bedrijf is gegroeid, zich op een andere doelgroep richt of fuseert met een ander bedrijf. Of wanneer je omzet verliest aan de concurrent, of wanneer er juist concurrentie wegvalt. Als het verhaal wat je uitdraagt op de website niet meer klopt, of als het logo op de gevel niet meer past bij de uitstraling die je voor ogen hebt.

Merkproces in stappen.

Analyse

Elke verandering begint met een verhaal. En wij beginnen met het stellen van de juiste vragen om dat verhaal boven tafel te krijgen en de opdracht scherp te maken: wat is het doel en wat zijn de verwachtingen? Wij positioneren geen bedrijven. Dat doe je zelf. Wij helpen daarbij. We maken de afwegingen scherp, zodat je ziet welke positie je met je organisatie wil en kunt innemen. Door interviews, werksessies en klant- en marktonderzoek analyseren we de huidige status en de mogelijkheden.

Merk bouwen

Je maakt keuzes die uiteindelijk leiden tot een merkbeschrijving met kernwaarden, merkwaarden, het onderscheiden vermogen en een beschrijving van je merkpersoonlijkheid. De merkbelofte en het merkverhaal maken dit vervolgens concreet, zodat je het ook uit kunt dragen.

Tastbaar maken

Een positionering valt of staat met de uitvoering: van je visuele identiteit, tot de manier waarop je medewerkers het merk vertegenwoordigen en van je website tot de keuzes die je maakt in bedrijfskleding en promotiematerialen. Elk onderdeel telt en draagt bij aan je imago en merkbeleving

Waarmaken

Een sterk merk, maakt de merkbelofte waar tot in de haarvaten. Dat begint intern, bij eigen medewerkers. Zij zijn de beste ambassadeurs van je merk. Vervolgens kun je merkverhaal ook extern laten landen en vertalen in campagnes, activiteiten, sponsoring en wervingscampagnes; wat je ook nodig hebt om je doelen te bereiken.

Kunnen we je verder helpen?

Kunnen we je verder helpen? Wij helpen je merk(en) duidelijk op de kaart te zetten. We komen graag kennismaken om het verhaal van jouw merk te horen, ook als je vraag of probleem nog niet helemaal scherp is. Meer weten over merkpositionering?
Whitepaper fusies aanvragen