Design Museum Den Bosch

Meer museumbezoekers met Google Ad Grants

Het Design Museum Den Bosch kreeg door het inzetten van Google Ad Grants meer museumbezoekers! Relevante campagnes gericht op actie.

Resultaten

+650%

websitebezoekers door optimalisatie

+360%

vertoningen van advertenties

90%

verlaging van kosten per conversie

De vraag

Maken wij wel goed gebruik van het Google Ad Grants budget?

De opdrachtgever

Het Design Museum Den Bosch heeft nog maar net haar rebranding afgerond. Toen de Marketing Manager bij ons terug kwam met de vraag of hun Google Ad Grants budget goed werd besteed.

Zij zetten namelijk het Google Ad Grants budget in om lopende en toekomstige tentoonstellingen beter onder de aandacht te brengen. Maar hadden hun twijfels over het resultaat.

Onze aanpak

Om te achterhalen of het Design Museum kansen laat liggen, is er besloten om een quickscan te doen van het account. 

Met de door ons zelf gemaakte quickscan kunnen we snel achterhalen of de prestaties van het Google Ad Grants account beter kunnen; voldoen je advertentieteksten aan de laatste richtlijnen? Maak je gebruik van het gehele budget? Worden je advertenties wel getoond op relevante zoekwoorden? En het belangrijkste voor het museum: verkoop je tickets?

De uitkomst

Vanwege de toenemende concurrentie en aangescherpte regels van Google Ad Grants zagen we dat de resultaten helaas teruglopen. De advertenties werden steeds minder zichtbaar, het budget van $10.000 per maand werd nauwelijks besteed en ondanks mooie tentoonstellingen ging de ticketsverkoop achteruit.

Het account werd niet actief beheerd; zo waren er voor enkele lopende tentoonstellingen geen campagnes opgezet - een gemiste kans! Waardoor de bezoekersaantallen en Return on Investment steeds verder terugliepen.

Stap 1. Het account opnieuw inrichten

Een nieuwe accountstructuur met een heldere en logische indeling op basis van de verschillende thema’s was de eerste stap. Hierbij hebben we alle advertentiegroepen opnieuw ingedeeld op basis van de gekozen thema’s en de advertentieteksten geoptimaliseerd zodat ze voldoen aan de best-practice richtlijnen van Google.

Stap 2. Verbeterde targeting

Hierna hebben we de targeting verder aangescherpt door gebruik te maken van de geavanceerde targetingmogelijkheden van Google (locaties, interesses, demografie en meer). Na het doorvoeren van al deze wijzigingen was het tijd om de nieuwe campagnes live te zetten.

Stap 3. Optimalisatie op basis van resultaten

Om ook op lange termijn meer museumbezoekers te realiseren, blijven we de campagnes maandelijks optimaliseren op basis van data.

Het resultaat

650% meer bezoekers

Het opnieuw inrichten van het account was een goede zet. De advertenties presteren significant beter en zorgen daarbij niet alleen voor meer bezoekers maar ook voor meer conversies. Bekijk hieronder de highlights:

Bezoekers: +650%
Vertoningen: +360%
Conversiepercentage verhoogd naar 4,8% (voorheen 0,7%)
Kosten-per-klik verlaagd met 39%
Kosten per conversie verlaagd met 90%!

Lars Wonnink Staand

Ook het maximale halen uit jouw Google Ad Grants account?

Bel Lars 06 53 720 716 of Stuur een e-mail
Delen via LinkedIn