De vraag

WAAR STAAT HET FUSIEMERK VOOR?

De opdrachtgever

Bibliotheek, Muzerije, Bureau Babel

De fusiegesprekken tussen Bibliotheek ‘s-Hertogenbosch e.o. Muzerije en Bureau Babel kwamen gedurende 2018 in een stroomversnelling. Tijd om te werken aan de communicatiestrategie en een passende merknaam voor de nieuwe organisatie. Hoe gaan we de nieuwe organisatie op de kaart zetten? Hoe willen we bekend staan? Samen met de drie partijen zijn we op zoek gegaan naar de essentie van het nieuwe merk.

ONZE AANPAK.

In de aanloop naar de fusie zijn al fusienota’s en adviezen geschreven. Met die informatie in ons achterhoofd zijn we samen met de directeur en vertegenwoordigers van elke organisatie aan de slag gegaan. Via werksessies zijn we op zoek gegaan naar de sterktes van elke organisatie. Vervolgens hebben we de customer journeys van de belangrijkste doelgroepen in kaart gebracht en bekeken we het concurrentieveld.

De inzichten vormden de basis voor een spannende positionering voor de nieuwe organisatie. De positieve energie in het proces en het constructieve overleg met de directies zorgden ervoor dat er direct mooie stappen gemaakt konden worden. Studio Kluif realiseerde de bijpassende visuele identiteit.

De uitkomst

DEZE ORGANISATIE
DAAGT JE UIT.

De fusieorganisatie wordt binnen de gemeente een belangrijke speler. Met deze fusie is de tijd rijp om als instituut met inhoud en autoriteit te gaan spreken en te handelen. Niet alleen servicegericht aanbieden van het aanbod, maar proactief aan de slag gaan om het verschil te maken. Door bijvoorbeeld thema’s die belangrijk zijn voor de stad richting bewoners te brengen. Bijvoorbeeld de viering van 75 jaar bevrijding van Brabant. De nieuwe organisatie is als geen ander in staat om deze rol te pakken.

 

De uitkomst

DEZE ORGANISATIE
DAAGT JE UIT.

De fusieorganisatie wordt binnen de gemeente een belangrijke speler. Met deze fusie is de tijd rijp om als instituut met inhoud en autoriteit te gaan spreken en te handelen. Niet alleen servicegericht aanbieden van het aanbod, maar proactief aan de slag gaan om het verschil te maken. Door bijvoorbeeld thema’s die belangrijk zijn voor de stad richting bewoners te brengen. Bijvoorbeeld de viering van 75 jaar bevrijding van Brabant. De nieuwe organisatie is als geen ander in staat om deze rol te pakken.

 

Babel wordt Huis73

In mei – aug 2020 heeft deze case een forse tegenslag gehad, waar we samen de schouders onder hebben gezet: een kort geding over de naam Babel. De rechter heeft uitspraak gedaan: we mogen wel de merknaam Babel voeren maar niet de handelsnaam Babel. Dat leidt in de uitvoering tot onduidelijkheid. Dus hoe pijnlijk ook, kiezen voor een naamswijziging bleek de beste optie. In een moordend tempo is door alle medewerkers van de klant hard gewerkt om alles doorgevoerd te krijgen, aangezien het vonnis de organisatie dwong om het gebruik van de handelsnaam binnen 6 weken te staken. Met elkaar hebben we gekozen voor – Huis73, voor bibliotheek en cultuur –  de organisatie achter de bibliotheken, amateurkunst en cultuureducatie in ’s-Hertogenbosch en omstreken.

Een merk is natuurlijk meer dan een naam alleen. Het achterliggende merkverhaal (de positionering) en de daaruit voortvloeiende huisstijl blijven ongewijzigd. 

 Het geeft maar weer aan dat merkenrecht complex is, de procedures erg lang zijn en ook als je denkt alles goed overdacht, onderbouwd én vastgelegd te hebben, er soms toch andere keuzes gemaakt moeten worden.

Whitepaper fusies aanvragen