Jheronimus Bosch 500

  • Activatie
  • Cultuur
  • Identiteit
  • Strategie
Jheronimus Bosch 500

De vraag

Hoe verbeteren we het draagvlak?

De opdrachtgever

Jheronimus Bosch 500

Het Boschjaar 2016 zal waarschijnlijk niemand ontgaan zijn. De voorbereidingen begonnen al in 2001. Arthur & Brent raakte in de loop van 2013 betrokken. Er waren reeds grote stappen gemaakt in de organisatie, echter kwam het positieve gevoel en het benodigde draagvlak maar moeizaam op gang. Samen met Stichting Jheronimus Bosch 500 hebben we de missie van de manifestatie aangescherpt en tastbaar gemaakt in de communicatie. En toen was het hek van de dam en hebben we tot na 2016 zorg gedragen voor de communicatie van dit belangrijke jaar voor ‘s-Hertogenbosch.

Onze aanpak

Ook in zo’n grote manifestatie, zoals het Boschjaar 2016, is het belangrijk om te weten wat je WHY is. Als eerste stap hebben we samen met betrokkenen een korte en krachtige omschrijving gevonden: ‘Jheronimus Bosch voor altijd verbinden aan zijn stad ‘s-Hertogenbosch’. Ineens werd de Bosschenaar zelf een van de belangrijke doelgroepen in de positionering. Om de WHY te bereiken zal de Bosschenaar namelijk ‘zijn Jheronimus’ echt in zijn hart moeten sluiten. Geen makkelijke opgave als je beseft dat het draagvlak in de stad er nog niet is, Spanje El Bosco ziet als een Spanjaard en Museum Prado ook een overzichtstentoonstelling van wereldformaat in de planning heeft staan.

Op basis van de WHY is een programma voor de stad ingevuld en hebben we een eenvoudig, maar tegelijkertijd krachtig, motto bedacht. Samen met Studio Kluif werd de visuele identiteit verder aangescherpt en zorgden we gedurende 3 jaar voor de dagelijkse communicatie.

De uitkomst

Welkom thuis Jheronimus!

‘Welkom thuis, Jheronimus!’ bracht alles bij elkaar. Deze merkessentie geeft de gastvrijheid van de stad goed weer. Het woord ‘thuis’ appelleert aan het warme gevoel dat een bezoeker ondervindt wanneer hij in ‘s-Hertogenbosch is. Tegelijkertijd zeggen we tegen de wereld ‘Jheronimus Bosch hoort hier thuis’. De zin werd het motto van de manifestatie en gaf richting aan de communicatie en de implementatie. 

Arthur & Brent zorgde gedurende 3 jaar voor de algehele communicatie en de dagelijkse actualiteit. De stad werd aangekleed, het programmaboekje werd ontwikkeld en de website werd gerealiseerd. Pers/media werd geïnformeerd, de nieuwbrieven werden verstuurd, de website werd actueel gehouden en alle social media kanalen werden dagelijks ingezet.

Het motto ‘Welkom thuis, Jheronimus! gaf energie aan de manifestatie en maakte onze missie extra tastbaar in de communicatie.

Lian Duif — Stichting Jheronimus Bosch 500

Het resultaat

City Branding (inter)nationaal

We kijken met veel plezier terug op drie jaren vol presentaties, workshops, vergaderingen, productontwikkelingen en successen vieren. Zoals in 2016 het binnen halen van de prijs ‘Publieksevenement van het jaar’. De website werd het eerste half jaar al door bijna een half miljoen mensen bezocht. Op Facebook werd een bereik behaald van bijna 4 miljoen in dezelfde periode. In 2018 mochten we de Communicatieprijs Brabant in ontvangst nemen voor onze bijdrage aan de manifestatie.

Door veel energie te steken in de samenwerking met bewoners, ondernemers, mediapartners etc is Jheronimus Bosch voor altijd verbonden aan zijn stad ’s-Hertogenbosch.

Spin-off

Rebranding Blauwe Engelen

Gedurende 2016 ontstonden de gastheren en -vrouwen van de stad 's-Hertogenbosch. Een grote groep vrijwilligers die bezoekers aan de stad te woord staan en de weg wijzen. Na 2016 is deze groep als zelfstandige stichting voort blijven bestaan. Arthur&Brent heeft hen geholpen aan een nieuwe identiteit en visuele identiteit. Onder het motto Met een glimlach de stad in verwelkomen de vrijwilligers nog dagelijks de vele bezoekers aan de Brabantse hoofdstad.  

Marcel Ploegmakers

Expertise op het snijvlak van branding en cultuur.

Bel Marcel 06 535 928 78 of Stuur een e-mail
Delen via LinkedIn