Leestijd: 3 minuten

Hebben jullie ook het interview met postbode Hermien bij Jinek gezien?

Dit is een goed voorbeeld hoe 1 interview op de landelijke televisie zowel een werkgeversmerk als een merknaam kan beschadigen!

Allereerst het imago van het merk Merci

Het imago van Merci, even los van smaak, was al niet meer op haar hoogtepunt. In de jaren 90 openden we nog aardig wat doosjes Merci. De lekkerste smaken waren zo op en er bleven altijd een paar smaken over die niemand lustte. Herkenbaar voor de mensen die oud genoeg zijn. Tegenwoordig is Merci vooral een budget-bedankje voor mensen die je eigenlijk niet goed kent. 

Postbode Hermien, die op 69-jarige leeftijd na 17 jaar met pensioen gaat, kreeg zo’n doosje Merci. Met heel haar hart heeft ze altijd de post bezorgd in haar woonplaats. Als bedankje kreeg ze een doosje Merci en een cadeaubon van tien euro, hoe toepasselijk, bezorgd in haar brievenbus. 

Deze actie van PostNL werd door Hermien na zoveel jaar trouwe dienst ontvangen als kil en onpersoonlijk en past zeker niet in het warme zoetsappige beeld wat Merci probeert neer te zetten. Handig ook dat het door de brievenbus past, dan kan je het gewoon laten bezorgen en hoef je het ook niet meer zelf te overhandigen.

Maar de grootste ramp voltrok zich rond het werkgeversmerk PostNL

PostNL zoekt duizenden postbezorgers op de historisch krappe arbeidsmarkt. Het bedrijf zet stappen om een beter imago als werkgever op te bouwen. Zo kregen alle postbodes eerder al een vast contract aangeboden en hoeven niet meer als schijnzelfstandige aan de slag. Al dat goede nieuws werd met 1 interview weggevaagd: als je PostNL intypt op Google domineert Hermien het nieuws.

Laten we nog eens uitleggen speciaal voor PostNL maar ook voor iedere werkgever. Employer Branding is geen jobmarketing. Employer Branding gaat juist over je imago als werkgever. Wie ben jij als werkgever en waar sta je voor? Je wil die werkgever zijn waarvoor de sollicitanten in de rij staan. Maar ook die werkgever waar personeel blijft en trots is op het bedrijf. 

Employer branding begint bij je eigen mensen. Want: voor iedere werknemer die blijft, hoef je niemand te werven. Dat betekent dus dat je ook geen tijd, geld en energie hoeft steken in het aantrekken van nieuw personeel (jobmarketing). Steek dan wel tijd, energie en ook een beetje geld in de waardering voor je personeel. Zelfs als iemand toch besluit om bij je weg te gaan, vanwege een andere baan of pensioen is offboarding net zo belangrijk als onboarding van nieuw personeel. Zo blijven ook oud-werknemers ambassadeurs van je werkgeversmerk. Die zitten niet bij Jinek waar, hoe pijnlijk, de aandelenbonus van de hoogste baas wordt omgerekend in 37.000 doosjes Merci.

Alex Abrahams

Wil jij wel een sterk (werkgevers)merk?

Bel Alex 06 45 44 01 02 of Stuur een e-mail
Delen via LinkedIn