Waarom ex-medewerkers belangrijke ambassadeurs zijn

Leestijd: 3 minuten

Employer branding zorgt ervoor dat een organisatie zich beter profileert als aantrekkelijke werkgever. Niet alleen bij potentiële medewerkers, maar juist ook bij huidige medewerkers; voor iedereen die blijft hoef je niemand te werven. De derde groep die je aanspreekt met Employer Branding wordt vaak over het hoofd gezien: de ex-medewerkers. Ex-medewerkers zijn de ultieme organisatie ambassadeur; als je ergens niet meer werkt en nog altijd een positief verhaal deelt over je ervaring als werknemer, is misschien wel de hoogst haalbare kaart in ‘off-boarding’.

De arbeidsmarkt is krapper dan ooit. Toch is het zeer zinvol om aandacht te besteden aan off-boarden. Waarom? Grote kans dat die openstaande vacature pas wordt ingevuld als iemand besluit om ergens op te zeggen. Bijvoorbeeld jouw werknemer, die onmisbare kracht, die nu ergens anders een prachtkans ziet en vertrekt. Wat vertelt deze oud-collega over jouw organisatie? 

Offboarding

Neem nou de GGD

Een organisatie die de kunst van goed afscheid nemen inmiddels onder de knie heeft, zou de GGD moeten zijn. Zo’n 30.000 verschillende medewerkers hebben de afgelopen twee jaar de teststraten, vaccinatie-locaties en call-centra van de GGD bemensd. Inmiddels heeft de GGD het contract van deze flexibele krachten opgezegd. Met een onpersoonlijke bulkmail stuurde de GGDHvB een ‘dikke dankjewel’ naar de medewerkers die niet meer nodig zijn, direct gevolgd door een reminder over de geheimhoudingsverklaring. Als kers op de taart werd in het bijgevoegde evaluatieformulier gevraagd ‘voor welke baan of uitdaging je terug zou komen naar de GGD’. Wat een gemiste kans, in een arbeidsmarkt met 133 vacatures per 100 werklozen. Ik ben zeer benieuwd hoe succesvol de wervingscampagne is die de GGD deze herfst zonder twijfel zal starten.

Dat kan beter

Een warm en persoonlijk bedankt voelt niet alleen beter, maar is ook voor de toekomst van cruciaal belang. Zeker in het geval van de GGD, waar de kans groot is dat er in het najaar als er weer getest moet gaan worden, je ervaren medewerkers wilt kunnen oproepen. Dan moet je ze niet weggejaagd hebben. Zo hadden ze de mail al persoonlijk kunnen maken, door mensen bij de voornaam aan te spreken, in plaats van beste collega. Maar ook een (kleine) bijeenkomst voor de werknemers die dat op prijs stellen zou een goed idee zijn geweest. 

Kort samengevat: afscheid nemen is ook een kunst. Als je die kunst beheerst, zijn ook jouw ex-medewerkers positieve ambassadeurs voor jouw bedrijf.

Heb jij als ex-werknemer wél een mooi off-boarding verhaal? Deel het met ons!

Kitty Wilgers Staand

Wil jij een sterk werkgeversmerk op alle vlakken? Kitty helpt je graag!

Bel Kitty 06 218 385 60 of Stuur een e-mail
Delen via LinkedIn