Maak je klaar voor Google Analytics 4!

Leestijd: 4 minuten

Misschien is het je al opgevallen; als je in Google Analytics kijkt, zie je bovenaan de notificatie dat de huidige Universal Analytics vanaf 1 juli 2023 stopt. Het is al sinds oktober 2020 mogelijk om een Google Analytics 4-property aan te maken. Blijkbaar duurt de overgang voor Google te lang en willen ze dat iedereen zo snel mogelijk overstapt. Dit levert bij gebruikers veel vragen op zoals “Google Analytics 4, wat is dat precies? En moeten wij daar iets mee doen?”. Dit blogartikel geeft alle antwoorden!

Nieuwe Google Analytics 4

Waarom is Google Analytics 4 de toekomst?

Google gaat steeds meer inzetten op Machine Learning. Bij Google Ads zagen we dit al met de verschillende automatische biedstrategieën en een nieuw attributiemodel. Nu is Google met haar updateronde aangekomen bij Analytics.

Allemaal leuk en aardig dat de gebruikers verplicht worden, maar wat zijn eigenlijk de voordelen? Google onderbouwt dat Google Analytics 4 door de volgende 3 onderdelen beter gaat presteren dan de huidige Universal Analytics:

  1. Machine Learning - Google haalt automatisch inzichten uit de data halen die jouw marketingprestaties zullen verbeteren. Hierbij moet je denken aan trends of opvallende stijgingen en/of dalingen in je statistieken.
  2. Customer Journeys – betere en completere analyse van de klantreizen die vaak op verschillende apparaten plaatsvinden, door het combineren van deze data van verschillende Apps en (meerdere) websites.
  3. Futureproof – Google Analytics 4 werkt met of zonder cookies of identificaties, zodat je jouw bezoekers kunt blijven analyseren, zelfs met ‘gaten’ in je data.

Wat zijn de verschillen tussen Universal Analytics en Google Analytics 4?

In de basis verwerkt Google de interacties op de website/ app andersdan in Universal Analytics. Dit houdt ook in dat er statistieken worden toegevoegd, vervangen of zelfs verdwijnen.

Een van die nieuwe statistieken is ‘Actieve gebruikers’; dit zijn het aantal gebruikers dat binnen een periode van 28 dagen actief is geweest. Maar er gaan er ook een paar weg, zoals ‘Unieke paginaweergave’. Hiervoor komt ook geen alternatief.

Bouncepercentage verdwijnt ook, maar daar komt Engagementpercentage voor in de plaats. Google benadrukt dat je deze twee waardes niet met elkaar kan vergelijken, omdat aan het engagementpercentage een tijddrempelwaarde is gekoppeld. Overigens zit er ook een duidelijk verschil: het bouncepercentage wil je zo laag mogelijk hebben, bij engagementpercentage is dit juist andersom: hoe hoger het percentage, hoe beter!

Ook als een statistiek is gebleven, zoals ‘Nieuwe gebruikers’, zal je met enige zekerheid verschillende waardes zien in beide Analytics-versies omdat de voorwaardes zijn gewijzigd. En dan heb ik het nog niet eens gehad over de lay-out en rapportages, want die gaan ook op de schop!

Google Analytics 4 dashboard

Wanneer moet ik beginnen met Google Analytics 4?

Iedereen moet vroeg of laat overstappen. Mocht jij Google Analytics 4 nog niet hebben ingericht, start dan vandaag nog met het aanmaken van een GA4-property. Je begint namelijk met Google Analytics 4 helemaal opnieuw! Het is helaas niet mogelijk om historische data vanuit Universal Analytics te importeren in Google Analytics 4.

Je wilt dus alvast data verzamelen zodat je na 1 juli 2023 data hebt om te vergelijken! Ga voor nu nog voor de dual-setup, zoals wij die ook hanteren: Universal Analytics én Google Analytics 4, totdat je voldoende data hebt in Google Analytics 4.

Deskundige hulp nodig?

Er verandert dus behoorlijk veel en dat is ook goed! Wanneer is online marketing eigenlijk niet aan het veranderen? Wij houden het in ieder geval scherp in de gaten. Lukt het je niet om Google Analytics 4 aan te maken of de conversies goed in te richten? Neem dan contact met mij op. Dan duiken we samen in jouw Google Analytics-account zodat jij jouw online doelen kan bereiken!

Lars Wonnink

Google Analytics 4 goed implementeren? Lars helpt je verder!

Bel Lars 06 53 720 716 of Stuur een e-mail
Delen via LinkedIn