Heeft een museum een merk nodig?

Leestijd: 2 minuten

Het Rijksmuseum heeft geen nadere introductie nodig. Net als het Anne Frank Huis, het Mauritshuis en het Van Gogh Museum. Je weet wat deze musea laten zien, wat hun verhaal is. Deze musea zijn stuk voor stuk sterke merken. 

Focus op waarom in plaats van op wat

Maar dat gaat niet op voor het overgrote deel van de 676 andere musea in Nederland. Een sterk merk is onderscheidend, relevant en geloofwaardig. Dat betekent dat je als museum kunt uitleggen aan jouw doelgroepen waarom je juist deze tentoonstelling of expositie laat zien. Door focus te leggen op waarom in plaats van op wat, word je als museum een afzender. Zo kun je een consistent verhaal uitdragen wat groter is dan die ene tentoonstelling of expositie. Daarmee vergoot je je impact. Door uit te dragen waar je als museum voor staat, kun je scherpe keuzes maken en geef je richting aan curatoren en communicatiemedewerkers, maar ook aan vloermanagers, vrijwilligers en natuurlijk bezoekers. Dat vraagt om lef en leiderschap en zorgt gegarandeerd voor weerstand. Maar als het lukt zorgt het voor meer energie, intern en extern.

Design Museum Den Bosch

Een mooie case is de succesvolle herpositionering van Design Museum Den Bosch, die een afzender werd voor design met impact. Het zorgde voor een duidelijke rode draad in de tentoonstellingen én leidde tot de derde verdieping van het museum. 

Tijd om je af te vragen of jullie tentoonstellingen een middel zijn of een doel.

Delen via LinkedIn
[class^="wpforms-"]
[class^="wpforms-"]