De vraag

Wat doen we met vier merken?

De opdrachtgever

ORTAGEO

Ingenieursbureau Ortageo bestond oorspronkelijk uit de bedrijven Envita, Lankelma-Almelo en Explovision, die via overnames en fusies waren samengebracht onder dezelfde moederorganisatie. De merken bleven echter bestaan voor de buitenwereld. Gaandeweg ontstond er meer en meer onduidelijkheid richting klanten en medewerkers. Tijd om te kijken naar de merkarchitectuur. Wat is de beste oplossing voor de bestaande merken? Kunnen de merken elkaar versterken? Of moeten we zoeken naar een andere oplossing? 

ONZE AANPAK.

In een aantal werksessies hebben we alle werkmaatschappijen doorgelicht en ontleed. Samen zijn we op zoek gegaan naar de kracht van ieder bedrijfsonderdeel. Al snel bleek dat de werkzaamheden zeer goed op elkaar aansluiten. Niet alleen qua inhoud, maar ook qua doelgroep én de ambitie om meer multidisciplinaire projecten te doen. De kans lag open om een sterke totaalpropositie in de markt te presenteren onder één merknaam. 

Het nieuwe verhaal en de nieuwe merknaam is gebouwd op basis van de krachten van de afzonderlijke werkmaatschappijen. Er is een onderscheidende propositie opgesteld, waarmee de nieuwe organisatie zichzelf in de markt presenteert. Vervolgens is er een nieuwe visuele identiteit ontwikkeld, die de samenvoeging van de werkmaatschappijen zichtbaar maakte. De nieuwe visuele identiteit, bestaande uit een logo en huisstijl, zorgt voor nieuwe energie, zowel intern als extern.

De uitkomst

INGENIEURS RUIMTELIJKE LEEFOMGEVING.

De werkzaamheden van de afzonderlijke maatschappijen konden we logisch op elkaar aan laten sluiten. Het inzicht was dat de kracht van de gezamenlijke organisatie lag in het in kaart brengen van alle mogelijke risico’s bij (bouw)werkzaamheden. Van de kwaliteit van de grond tot de detectie van niet-gesprongen explosieven. Dat bracht alles bij elkaar. De naam van de nieuwe organisatie werd Ortageo. Ortageo brengt risico’s in kaart en draagt zo bij aan een veilige ruimtelijke leefomgeving. Het bedrijf bestaat uit experts op hun vakgebied, met een uitgebreide staat van dienst die weten waar ze over praten. Daarom positioneren we Ortageo als ingenieurs ruimtelijke leefomgeving. 

Het resultaat

BETROKKEN MEDEWERKERS.

Orta staat voor midden en Geo staat voor bodem. Deze naam vertegenwoordigt exact waar de dienstverlening van Ortageo voor staat. Het beeldmerk laat bodem, lucht en water zien; de ruimtelijke leefomgeving waarin Ortageo actief is.  

De implementatie van de nieuwe huisstijl is ook door ons verzorgd. Er is gekozen voor een gefaseerde overgang, gedurende een jaar. Betrokken medewerkers daagden de directie en ons uit de implementatie goed en doordacht te laten verlopen. 

Inmiddels is Arthur & Brent al geruime tijd verbonden aan Ortageo als strategische partner.  

Jasper Bresser - directeur Ortageo

Bij het ontwikkelen van onze nieuwe branding, heeft Arthur & Brent ons laten zien, dat we al een perfecte bedrijfsnaam in ons pallet hadden. De naam Ortageo is verder verwerkt in een mooi merk, die ons steeds zichtbaarder maakt. De reacties uit de markt zijn positief!

Het traject naar complete re-branding is ongemerkt een complex traject, waarbij er zo nu en dan 3 stappen vooruit worden gemaakt en één stap terug. We zijn blij met de ondersteuning die we van Arthur & Brent hierbij kregen. Aan het eind van het traject kom je in ieder geval bij de “streep”, nu volhouden en verder uitrollen!

Jasper Bresser
Bedrijfsleider Ortageo West B.V.