Wienerberger

Bouwen aan een nieuwe toekomst

Door alle ontwikkelingen in de bouwsector en arbeidsmarktkrapte zit Wienerberger met een reële uitdaging. Extra reden om eens stevig aan de slag te gaan met het (werkgevers)merk om te kunnen bouwen aan een nieuwe toekomst!

wienerberger header

De opdrachtgever

Wienerberger is de grootste producent in Europa van keramische dakpannen, bakstenen en (duurzame) bouw- en bestratingsoplossingen. Door hun brede internationale ervaring, weten zij als geen ander hoe bouwoplossingen een omgeving tot leven kunnen brengen. Samen met hun opdrachtgevers zoeken ze steeds naar nieuwe toepassingen om de toekomstige leefomgeving duurzaam vorm te geven. Door alle ontwikkelingen in de bouwsector en de krapte op de arbeidsmarkt zit Wienerberger met een reële uitdaging. Extra reden om eens stevig aan de slag te gaan met het (werkgevers)merk om te kunnen bouwen aan een nieuwe toekomst!

De vraag

  • Het ontwikkelen van een nieuwe positionering van het merk voor de Nederlandse markt
  • Het in- én extern laten landen van de nieuwe positionering van het merk
  • Het versterken van het werkgeversmerk, van employer branding-strategie tot activatie
Wienerberger case

Een positionering die past

Als eerste stap stelden we het merk scherp voor de Nederlandse markt. Deskresearch en interactieve werksessies met diverse groepen medewerkers leerden ons de wereld van Wienerberger anno nu kennen. Een krachtige marktleider met een bredere focus dan alleen keramiek. Samen met partners wil zij de voortrekker zijn voor de vele noodzakelijke veranderingen in de bouw. Het resultaat is een uitdagende positionering die de kracht en de ambities van het bedrijf goed weergeven.

Aanscherping visuele identiteit

Reclamebureau De Code is vanuit deze nieuwe positionering aan de slag gegaan met de visuele identiteit. Binnen de algemene uitstraling van Wienerberger internationaal is gezorgd voor een passende brand manual en diverse eerste uitingen. Ook is er veel aandacht besteed aan een passende tone-of-voice en fotografie.

Wienerberger case

Intern het merk tot leven brengen

Als bedrijf wil je graag dat medewerkers de nieuwe positionering niet alleen kennen, maar ook gaan uitdragen. Zij werden dan ook betrokken bij de zoektocht naar de nieuwe positionering. Daarnaast is een traject opgezet om de nieuwe positionering de komende jaren tot leven te brengen op de vele locaties in Nederland. Als eerste is het personeelsblad aangepast en vond er een interne lancering plaats op iedere locatie.

De pragmatische en doelgerichte aanpak heeft ons enorm geholpen om onze nieuwe merkwaarden te vinden, en deze goed om te zetten naar een tastbare propositie

Tanja Bongers, marketing director — Wienerberger

Employer branding als kers op de taart

Vanuit de herpositionering zijn we aan de slag gegaan met het werkgeversmerk: Hét fundament om toekomstige én huidige medewerkers te laten zien of zij bij het merk passen en hoe ze bij kunnen dragen. Een must in een krappe arbeidsmarkt. Het Employer brand van Wienerberger sluit aan bij de ambities van het bedrijf en de cultuur binnen het bedrijf. No-nonsense, professioneel en vol ambitie. Samen met HR is een strategie ontwikkeld om het employer brand optimaal in te zetten in de werving van nieuwe medewerkers en het behoud van huidige medewerkers.

Kitty Wilgers

Ook bouwen aan een nieuwe toekomst?

Bel Kitty 06 21 838 560 of Stuur een e-mail
Delen via LinkedIn