“We zijn op zoek naar complimentjes, wilt u ons beoordelen?”​

Leestijd: 2 minuten

Moeten we ECHT alles beoordelen?

Als je een beetje fanatieke online besteller bent, dan zit je mailbox in no time vol met mailtjes met de volgende strekking "U heeft een doosje pleisters bij ons gekocht, hoe tevreden bent u over de dienstverlening?" Of "U heeft contact gehad met onze klantenservice, hoe tevreden bent u over dat gesprek?" En nog erger zijn de mailtjes "U heeft nog geen beoordeling achtergelaten, mogen we die toch binnenkort van u ontvangen?"

Beoordeel ons

Draagt het bij aan een positieve merkbeleving?

Zijn we hier niet in doorgeschoten? Kan je zakelijke dienstverlening beoordelen in 5 sterren? Moeten we ECHT alles beoordelen? En doen we dat ook? Of doen we dat alleen als we niet tevreden zijn? We zijn tenslotte Nederlanders en klagen zit ons in het bloed. Ik merk steeds meer dat ik me irriteer over al die zinloze beoordelingen. (Over klagen gesproken)

Zou online niet meer moeten aansluiten bij hoe je in het echte leven ook behandeld wil worden?

Moet ik toch dan toch weer terug naar de oude vertrouwde winkelstraat? Daar verschijnt niet een medewerker uit het niets voor mijn neus na het afrekenen die vraagt of ik de winkelervaring wil beoordelen. De redding van de winkelstraat, winkelen zonder beoordelingen!

Maar de belangrijkste vraag, want doen die bedrijven met die beoordelingen? Verandert er ook daadwerkelijk iets aan de dienstverlening? Werken zij daarmee aan een beter merk? Of heeft het marketingbureau geadviseerd "Vraag om beoordelingen om dialoog met klanten open te houden, dat past goed in de customer journey".

Wel activeren, maar niet irriteren

Vanuit Arthur & Brent vinden we dat je wel moet werken aan het versterken van je merk en de dialoog aan moet gaan met je klant. Maar of deze doorgeslagen marketing automation trend echt bijdraagt aan een sterker merk? 

Alex Abrahams

Dit artikel is geschreven door Alex. Wil je meer weten? Neem contact op

Bel Alex 06 45 44 01 02 of Stuur een e-mail
Delen via LinkedIn