Hoor jij er ook al bij?

Leestijd: 3 minuten

Er is een nieuw statussymbool in het straatbeeld. Ze zijn klein, wit en ze hebben steeltjes. Nee het is geen Oral-B tandenborstel, maar daar lijken ze wel op! De Apple Airpods! Of voor de Apple haters de Samsung Galaxy Buds. Die zijn dan weer zonder steeltjes maar wel in meer kleuren verkrijgbaar. Onvermijdbaar zijn er dan uiteraard ook slechte look-a-likes die graag mee profiteren van het succes.

Senior met AirPods

Je hoort er uiteraard pas bij als je de hele dag de oortjes in hebt zodat iedereen het ook kan zien. Tussen het muziek streamen door ben jij zo ook altijd bereikbaar. Alhoewel bellen voor een bepaalde generaties ook not-done is. Die bel je niet, die Snap je!

Even wat specs op een rij:

  • Briljante luisterervaring door Dynamic Noise Cancellation.
  • Via Bluetooth direct geluid streamen van tv, smartphone en andere apparaten.
  • Tap control: met één tikje de telefoon opnemen of muziek streamen.
    Geluid persoonlijk aanpassen via de app.
  • Gezondheidsgegevens zoals stappen en activiteitniveaus bijhouden.
    Waterdicht tot 50cm
  • Oplaadbaar

Surprise … dit zijn de specs van hoorapparaten.

Ik hoor nu wel mijn schoonmoeder in mijn hoofd. Tegenwoordig is het: “Ik heb ze vandaag niet in”, maar vroeger: “Die heb ik nog helemaal niet nodig” maar wel de TV op standje burenruzie.

Hoe komt het toch dat opzichtig in je oor geplaatste plastic dingen die beduidend minder presteren dan een hoorapparaat wel cool/vet/swag/epic zijn? Je zou ook zo’n bijna onzichtbaar hoorapparaat kunnen nemen toch?

Het antwoord op die vraag is branding en marketing!

Want wat is het probleem met die hoorapparaten? Hoorapparaten zijn gewoon niet sexy, maar vooral “voor oude mensen”. Ze pretenderen een hoorprobleem op te lossen, net als een bril leesproblemen oplost.

Het is ook geen sexy naam hoorapparaat, dat klinkt toch minder sexy dan buds of pods. En dat terwijl Schoonenberg toch echt probeert om het product wat jonger te maken.

Vergelijk dat maar eens met de reclame die Apple maakte bij de introductie van de Airpods.

Geen hoorapparaat maar een Smart-Ear?

Wat als de hoorapparaten door Apple of Samsung gemaakt zouden worden? Zou het dan een Smart-Ear worden? Flitsende commercial erbij. Goeie social campagne die laat zien dat je ze gewoon kunt dragen als je zelf vindt dat je nog prima hoort (Is dat echt zo?). Een instapmodelletje die niet door een audicien aangemeten hoeft te worden, maar je kan het zelf doen met een handige app. Je zult zien … de doelgroep die eerder geen interesse had gaat overstag, want stiekem kan je ook meteen beter horen. Dat heb jij uiteraard niet nodig, het is alleen een extraatje.

Met jouw merk ook een nieuwe doelgroep aanboren

Zou je met jouw merk, producten en diensten ook een nieuwe doelgroep kunnen aanboren? Wie weet! Ik weet ook niet of Apple of Samsung het zou lukken om de Smart-Ear succesvol in de markt te zetten.

Maar het begint altijd met een sterk merk, met branding. Zonder een sterk merk zijn jouw campagnes minder geloofwaardig en je valt ook minder op bij jouw doelgroep.

Alex Abrahams

Ook een luisterend oor nodig?

Meer weten? Bel met Alex 0645440102 of Stuur een e-mail
Delen via LinkedIn