Het effect van goede advertenties

Na de ontwikkeling van een sterk werkgeversmerk door onze partner De Code, lag de bal bij ons: vacatures vullen. Niet zomaar met een paar leuke advertenties, maar met een datagedreven aanpak waarbij we continu verbeteren en optimaliseren.

Resultaten

+47%

Meer klikken op advertenties

-27%

lagere kosten per klik

-52%

kosten per sollicitant

4 versies verder…

Gelukkig stond er al iets moois klaar: een uitgebreide beeldbank die perfect aansloot op het werkgeversmerk. Het ideale startpunt om een krachtige jobmarketingcampagne te lanceren, met veel verschillende advertenties in allerlei soorten en maten.

Om te ontdekken welke variant het meeste effect had, testten we in korte tijd vier verschillende advertentieversies. We onderzochten alles wat van invloed kon zijn op het succes:

Test 1: Geanimeerd versus statisch beeld

De eerste test draaide om beweging. Wat valt meer op? Geanimeerde advertenties of statische afbeeldingen? Het antwoord was duidelijk: geanimeerde visuals zorgden voor een stijging van 17% in de Click-Through-Rate (CTR).

Test 2: Tekstopmaak

Vervolgens namen we de teksten onder de loep. We testten platte tekst tegenover opgemaakte tekst. Het doel: kijken welke stijl beter aansloot bij de doelgroep én het scrollgedrag op verschillende platforms.

Test 3: Functie-eis als eyecatcher

In de derde ronde legden we de focus op een belangrijke functie-eis. Door deze direct in het beeldmateriaal te verwerken, zagen we niet alleen een hogere CTR, maar ook een significante stijging in het aantal sollicitaties.

Bij elke test bouwden we verder op de best presterende versie van de vorige ronde. Zo ontstond stap voor stap een steeds krachtigere advertentie. Niet schieten met hagel, maar gericht finetunen op basis van data.

Kosten per sollicitant? Gehalveerd én beter resultaat.

Na deze periode van intensieve advertentieoptimalisaties, zagen we dat de advertenties aanzienlijk beter presteerde; 47% meer klikken wisten te realiseren met hetzelfde budget. Maar ook de hogere kwaliteit van de bezoekers zorgde ervoor dat de kosten per sollicitant met 52% afgenomen waren.

Meer bereik, betere kandidaten en aanzienlijk minder kosten. Zo zien we het graag.

Alleen advertenties optimaliseren? Nee!

Onze optimalisatiedrift stopte niet bij de advertenties. Ook de vacaturepagina namen we onder handen. Natuurlijk lieten we de splittest voor de pagina niet tegelijk lopen met de advertentietests — zo hielden we de resultaten zuiver en inzichtelijk. Door slim te testen en aan te passen, realiseerden we hier een verbetering: 200% meer sollicitanten vonden hun weg naar de sollicitatieknop.

Wil je precies weten hoe we dat hebben aangepakt? Lees hier verder: Meer sollicitanten door data.

Lars Wonnink Staand

Ook jobmarketingcampagnes die vacatures vullen?

Bel Lars 06 53 720 716 of Stuur een e-mail
Delen via LinkedIn