Gebroken merkbelofte, gebroken vertrouwen?

  • B-to-B
  • Identiteit
Leestijd: 4 minuten

Je merkbelofte breken, is dat de grootste zonde die je als bedrijf kunt doen?

Kent u die mop van dat bureau dat over wilde stappen van bank? Nou die stapten dus niet over.
 
We willen overstappen vanwege een specifieke behoefte naar dienstverlening die de Oranje Leeuw niet biedt. Dus oriënteren op banken voor een zakelijke rekening, die dat wel bieden. Naast de gewenste dienstverlening hadden we maar 1 andere eis: Een Nederlandse Bank.
 
Maar hoe vergelijk je banken? Inderdaad op hun merkverhaal, hun belofte, hun imago. En past die bank dan bij ons als bedrijf? Veel meer onderscheid is er veelal niet. De tarieven voor een zakelijke rekening en alle bijkomende kosten zijn min of meer gelijk, dus op prijs selecteren is geen optie. Een bank is een bank, stroom is stroom, zout is zout.

De bank

Oriënteren op een bank op basis van hun merkbelofte en imago, herken je ze ook?

  • De ietwat kille zakelijke bank die “Banking for better, for generations to come.” belooft. Zijn wij ook kil en zakelijk? Nee!
  • De bank voor boeren en burgers die een paar jaar geleden het wereldvoedsel probleem te lijf ging met “Growing a better world together”. Hmm gewoon geen klik mee en van die belofte is ook niet meer terecht gekomen dan veel ophef.
  • De hippe bank die alles online geregeld heeft met menselijke service. Ja dat willen we! Ai … deze bank wil geen bedrijfsvormen met meerdere eigenaren als klant.
  • De duurzame groene bank (oei, dat zijn er 2) waar je “Meer kan doen met je geld”. Namelijk investeren in een betere wereld. Goed plan, spreekt ons aan, maar hier missen we de dienstverlening die we zochten …
  • Bij de bank voor de welgestelden waar we vanuit ons kantoor in ’s-Hertogenbosch op uitkijken mochten we überhaupt geen rekening openen; saldo te laag. Beste bank, het is een betaalrekening, toch? Wil je je daarmee associeren? 

Heel Normaal

Wij kozen uiteindelijk voor de bank die alles “Heel Normaal” vindt. Ok, dat klinkt goed! Lekker nuchter, lekker Nederlands. De zakenrekening die wij nodig hebben inclusief overstapservice zou 3 maanden in beslag nemen, zoals vermeld op de website. 
Prima, ik snap dat een zakelijke rekening wat ingewikkelder is door regelgeving vanuit de overheid om witwassen tegen te gaan.  Een handige checklist en een duidelijk formulier op de website helpen je verder, geen vuiltje aan de lucht, dachten we ….

Toch niet zo normaal

Inmiddels zijn we 6 maanden verder, hebben we de verschillende stukken meerdere malen aangeleverd via de “handige portal” en via de mail, maar nog steeds hebben we geen nieuwe bankrekening. Direct telefonisch spreken met de afdeling die de zakelijke bankrekeningen in orde maakt is niet mogelijk. Maar diezelfde afdeling blijft wel vragen om stukken die we al hebben aangeleverd. “Heel Normaal?”.
 
We blijven voorlopig dus maar bij de bank die blijkbaar op dit moment toch het beste bij ons past. De bank met de teleurgestelde, altijd een tikje chagrijnig kijkende leeuw (Ja, nu kan je het niet meer ontzien) …  Onze bank belooft ons “empowering people to stay a step ahead in life and in business”. Daar zullen we toch echt zelf voor moeten zorgen, maar aan onze bank kan het in elk geval niet liggen.

Toe aan een passende merkbelofte

Wil jij nu ook werken aan een merkbelofte die recht doet aan de werkelijkheid? Dan staan wij natuurlijk altijd klaar, lees er hier alles over.

Alex Abrahams

Dit artikel is geschreven door Alex. Wil je meer weten? Neem contact op

Bel Alex 06 45 44 01 02 of Stuur een e-mail
Delen via LinkedIn