Museum Krona

Van merkstrategie naar activatie

Begin 2020 vroeg het museum Krona Arthur & Brent om het merk Krona te laden en een passende communicatiestrategie te ontwikkelen.

Museum Krona

De vraag

Hoe kunnen we het merk Krona laden en wat moet onze communicatie strategie worden?

De opdrachtgever

Museum Krona

Museum Krona bestaat als merk nog niet zo lang. In 2019 heeft Museum voor Religieuze Kunst in Uden de stap genomen om haar naam en huisstijl aan te passen naar Museum Krona. Het museum vroeg Arthur & Brent om de volgende stap te begeleiden: het merk Krona laden en een passende communicatiestrategie ontwikkelen.

Inmiddels zijn we ook gestart om Museum Krona te ondersteunen met merkactivatie en verzorgen we online campagnes waarbij we gebruik maken van het Google Ad Grants programma.

Onze aanpak

Museum Krona bestaat uit kleine vaste organisatie met veel vrijwilligers. Samen met een dwarsdoorsnede van de organisatie zijn in een paar werksessies op zoek gegaan naar de essentie van museum Krona. Wat is de kracht van de organisatie? Wat is het aanbod? Voor wie ben je interessant? En wat zijn je ambities? Op basis van de uitkomsten is een nieuw merkverhaal geschreven dat bij medewerkers en vrijwilligers direct de juiste positieve energie oproept. En daar doen we het voor!

Zo doen we dat

Om Museum Krona te ondersteunen met merkactivatie verzorgen we online campagnes via het Google Ad Grants programma. Met Google Ad Grants kan het museum als non-profit organisatie gebruikmaken van ‘gratis’ adverteren via Google Ads. Zo draaien we voor Museum Krona campagnes voor specifieke tentoonstellingen, maar adverteren we ook op algemene zoekwoorden zoals ‘dagje uit’. Want Krona is tenslotte méér dan alleen een museum. 

Ook zetten we promotionele acties op bijvoorbeeld Facebook in voor speciale gelegenheden. Allemaal uitstekende manieren om extra bekendheid te genereren voor het museum, maar ook voor de bijbehorende kruidentuin en het klooster.

De uitkomst: het merk Krona

Krona prikkelt tot bezinning

Krona is méér dan een museum. Het is een bijzondere en unieke plek waar je, al is het maar voor even, tot rust kunt komen. Waar je met aandacht kunt kijken, luisteren, praten, voelen en proeven. Krona gaat over de tijdloze zoektocht naar identiteit en zingeving.

Het bewoonde klooster, de unieke religieuze kunst, de kruidtuin en het wisselende programma aanbod zetten je aan het denken. Krona daagt je op een laagdrempelige en toegankelijke manier uit om dichter bij je jezelf te komen. Krona prikkelt tot bezinning.

Het resultaat

Met het merkverhaal als uitgangspunt is de communicatiestrategie ontwikkeld. Per doelgroep zijn doelstellingen geformuleerd en acties gedefinieerd. In samenwerking met de organisatie is het vervolgens uitgewerkt in een helder communicatieplan. Ook zijn er direct enkele uitingen ontwikkeld die de nieuwe positionering tastbaar maken, inclusief de externe pay-off: Krona, met aandacht.

Ook de online campagnes zijn onderdeel van het communicatieplan en hebben al heel wat moois opgeleverd. Zo leverde de verschillende campagnes voor de tentoonstelling ‘Tussen werelden’ van Chagall een flinke piek op in de bezoekersaantallen op de website; een toename van meer dan 275% in een half jaar tijd. Een prachtig resultaat dat naar meer smaakt! 

Marcel Ploegmakers

Ook advies nodig over je communicatie strategie?

Bel Marcel 06 535 928 78 of Stuur een e-mail
Delen via LinkedIn