De vraag

HOE ONDERSCHEIDEN WE ONS?

De opdrachtgever

DESIGN MUSEUM 'S-HERTOGENBOSCH

Design Museum Den Bosch kijkt verder, voorbij de ontwerpen. Het museum toont de invloed van design op ons dagelijks leven, vertelt het verhaal erachter. Ze belichten de culturele betekenis en de rol van vormgeving in de geschiedenis, nu en in de toekomst. Het museum is geïnteresseerd in het culturele debat over design en in de plaats van design in de samenleving.

Onderzoek liet zien dat het voormalige Stedelijk Museum ’s-Hertogenbosch weinig eigen profiel had. Tentoonstellingen kregen vaak een eigen signatuur en de locatie, direct naast Het Noord-Brabants Museum, werd door bezoekers niet ervaren als een apart museum. Het werd tijd om te werken aan het eigen merk. “Wie zijn we als museum? Wat is ons onderscheidend vermogen? En hoe brengen we dit tot uiting?” Arthur & Brent zorgde voor een scherpe positionering die het museum richting gaf naar een eigenzinnige en herkenbare koers.

ONZE AANPAK.

Binnen de organisatie bestonden verschillende ideeën over de koers van het museum. Via werksessies hebben we alle meningen en plannen in kaart gebracht en aangevuld met objectieve onderzoeken. Het leidde tot belangrijke inzichten, die de input vormden voor een scherpe positionering, passend bij de ambities. Met als logisch gevolg een andere merknaam en een uitgesproken visuele identiteit.

Als marketingpartner hebben we vervolgens ingezet op zichtbaarheid; uiteraard is promotie makkelijker als een merk onderscheidend is en een helder verhaal vertelt.

De uitkomst

MEER LANDELIJKE
BEKENDHEID.

Nu het merk Designmuseum stevig staat werken we aan de online zichtbaarheid van het museum en daarmee aan meer landelijke bekendheid. We zetten Google Grants in voor algemene promotie van het museum en adverteren daarnaast voor de verschillende tentoonstellingen. Hoogtepunt was onze campagne voor “Design van het Derde Rijk”, de spraakmakende en zeer goed bezochte tentoonstelling die landelijk nieuws werd. Hier hebben we naast Grants ook remarketing en display ingezet om meer bezoek te genereren.

Het resultaat

NIEUWE KOERS
SLAAT AAN.

Anders dan voorheen geven bezoekers aan bewust voor Design Museum Den Bosch te komen. En in diverse media wordt de koers van Design Museum Den Bosch erkent en herkent. Deze case laat zien hoe belangrijk en effectief het maken van keuzes voor een merk kan zijn.

Het museum trekt  inmiddels online steeds meer bezoek, de naamsbekendheid stijgt en verschillende exposities hebben al meer bezoek getrokken dan verwacht mede door onze inzet. Met “Design van het Derde Rijk” trokken we zelfs 650% meer bezoekers en was de tentoonstelling vrijwel dagelijks uitverkocht.

Arthur & Brent heeft ons enorm geholpen bij onze nieuwe naam, huisstijl en website. Ze zijn voor ons de ideale gesprekspartner: kritisch en meevoelend, altijd denkend vanuit mogelijkheden, met veel gevoel voor een plaatselijk publiek, met respect voor onze identiteit maar zonder angst voor spannende voorstellen en vernieuwing en altijd met oog voor de grote lijnen.

Timo de Rijk
Design Museum Den Bosch
Whitepaper fusies aanvragen