De vraag

WAAR STAAT HET FUSIEMERK VOOR?

De opdrachtgever

BABEL

De fusiegesprekken tussen Bibliotheek ‘s-Hertogenbosch e.o. Muzerije en Bureau Babel kwamen gedurende 2018 in een stroomversnelling. Tijd om te werken aan de communicatiestrategie en een passende merknaam voor de nieuwe organisatie. Hoe gaan we de nieuwe organisatie op de kaart zetten? Hoe willen we bekend staan? Samen met de drie partijen zijn we op zoek gegaan naar de essentie van het nieuwe merk.

ONZE AANPAK.

In de aanloop naar de fusie zijn al fusienota’s en adviezen geschreven. Met die informatie in ons achterhoofd zijn we samen met de directeur en vertegenwoordigers van elke organisatie aan de slag gegaan. Via werksessies zijn we op zoek gegaan naar de sterktes van elke organisatie. Vervolgens hebben we de customer journeys van de belangrijkste doelgroepen in kaart gebracht en bekeken we het concurrentieveld.

De inzichten vormden de basis voor een spannende positionering voor de nieuwe organisatie. De positieve energie in het proces en het constructieve overleg met de directies zorgden ervoor dat er direct mooie stappen gemaakt konden worden. Studio Kluif realiseerde de bijpassende visuele identiteit.

De uitkomst

BABEL
DAAGT JE UIT.

De fusieorganisatie wordt binnen de gemeente een belangrijke speler. Met deze fusie is de tijd rijp om als instituut met inhoud en autoriteit te gaan spreken en te handelen. Niet alleen servicegericht aanbieden van het aanbod, maar proactief aan de slag gaan om het verschil te maken. Door bijvoorbeeld thema’s die belangrijk zijn voor de stad richting bewoners te brengen. Bijvoorbeeld de viering van 75 jaar bevrijding van Brabant. De nieuwe organisatie is als geen ander in staat om deze rol te pakken.

 

Het resultaat

KOERS
POSITIEF ONTVANGEN.

De positionering en merkessentie vielen direct goed bij de medewerkers. De merknaam was voor velen even slikken. Dat de naam van de kleinste fusiepartner als nieuwe naam naar voren werd geschoven, had niemand verwacht. De naam past echter perfect bij de positionering. Rebels, prikkelend en toch een autoriteit. Babel verwijst naar het feit dat je verschillen moet kunnen overbruggen om samen verder te komen. De taal van  kunst en literatuur verbindt mensen daarin. De externe lancering liep via persberichten, social media en een druk-op-de-knop moment met de wethouder. Media en stakeholders reageerden enthousiast.