Volgens Arthur & Brent

Jheronimus Bosch 500 – het feest gaat door!

Door Geplaatst in - Blog op 5/7/2016 0 Opmerkingen

Sinds 2014 is Arthur & Brent intensief betrokken bij de opzet en uitvoering van Jheronimus Bosch 500. De stad ’s-Hertogenbosch is nu halverwege de vieringen van het Boschjaar 2016 en in een serie blogs kijken we samen terug op de successen, maar ook kijken we uit naar wat er nog komt.

…ook na de tentoonstelling

In mei namen we afscheid van de tastbare erfstukken van de grootste Bosschenaar ooit. Zonder incidenten en schades. Wie weet hoeveel jaar het duurt voor de schitterende panelen en tekeningen weer eens thuis komen logeren?

Intussen gaat in onze stad het Boschjaar 2016 nog wel het hele jaar door. Al maanden fiets ik door de binnenstad van spandoek naar etalage om te kijken of alles er nog een beetje netjes bij hangt. Want ook dat soort detailbewaking hoort bij het ‘regelwerk’ waar ik een paar jaar geleden in belandde en dat uiteindelijk uitmondde in de complete communicatiestrategie en realisatie rond de organisatie van Jheronimus Bosch 500.

Stilte voor de storm

Zoals alles in dit megaproject begon het allemaal achter de schermen. Hoewel de stad gonsde en bruiste van de ideeën en activiteiten, had niemand in ’s-Hertogenbosch écht in de gaten hoe de vorderingen waren. Op de achtergrond werd in stilte al veel werk verricht, maar op de voorgrond was blijkbaar nog te weinig zichtbaar. Bewoners en betrokkenen in de organisaties eromheen werden nerveus: We horen niks, wat staat er te gebeuren?

Narrenschip vlot trekken

In dit mijnenveld van museale geheimen, zinderende ideeën en creatieve ondernemers die hun ei kwijt wilden, werd ik in 2013 uitgenodigd om mee te helpen het narrenschip vlot te trekken. Samen met programmamanager van de gehele manifestatie Lian Duif en Marc Eysink Smeets, verantwoordelijk voor de programmering in de stad, ontwikkelden we een heldere visie over het samenbinden en draagvlak verkrijgen in de stad.

Je kunt het je nu niet meer voorstellen, maar nog vrij kort voor het evenement was dat echt nodig. Het sentiment in de stad was zelfs negatief. Veel Bosschenaren konden zich nog weinig voorstellen bij Jheronimus Bosch 500. Het was zaak om van dat elitefeestje een breed gedragen evenement voor iedereen te maken.

Is het gelukt? We weten het pas echt aan het eind van dit Boschjaar!

Marcel Ploegmakers
Merkstrateeg Arthur & Brent

Arthur & Brent – werkt sinds 2014 mee aan de organisatie van Jheronimus Bosch 500

Er kunnen geen opmerkingen (meer) geplaatst worden.